Skip to content

Focusul unui start-up n-ar trebui să fie bani

19 Iulie 2013
Razvan Pascu - Cristi Badea - Vladimir Oane - Akcees

De la stânga la dreapta, Răzvan Pascu, Cristi Badea şi Vladimir Oane

Antreprenoriatul social, începutul în business şi educaţia au fost principalele subiecte abordate la lansarea celui de-al doilea număr al revistei Akcees, editată de organizaţia cu acelaşi nume, implicată în proiecte destinate antreprenoriatului.

Asociaţia Akcees a fost înfiinţată la sfârşitul anului 2011, iar primul număr al revistei a apărut la începutul acestui an.

Vladimir Oane, cofondatorul platformei de social media marketing uberVU, a spus că la majoritatea conferinţelor la care vorbeşte 99% dintre întrebări sunt despre finanţare, dar nu acesta ar trebui să fie focusul, pentru că nu este cel mai complicat aspect când se începe un business.

Cel mai complicat (n.m. – când începi un business) este să găseşti angajaţi buni cu care vei sta mai mult decât cu nevestele […] şi care-ţi permit să faci lucruri. Întrebările corecte nu sunt cele despre bani. Dacă vă schimbaţi modul de gândire (n.m. – le-a recomandat antreprenorilor), ajungeţi mai departe„, a subliniat Vladimir Oane.

Cristi Badea, cofondatorul companiei de gaming Mavenhut (dezvoltatorul jocului Solitaire Arena), a spus că sunt multe surse de finanţare, dar trebuie să ştii să ajungi la ele şi „să te gândeşti cum să fii peste toţi cei care cer bani” (n.m. – cum să atragi atenţia investitorilor).

Răzvan Pascu, fondatorul agenţiei de marketing şi PR de turism şi hospitality Travel Communication, a spus că bani se găsesc doar să fie idei bune.

Vladimir Oane a precizat că, deşi este ciudat să vină de la el o asemenea remarcă, pentru că ei (el împreună cu alţi doi parteneri) au început uberVU când aveau finanţare, nu crede că, în prezent, accesul la finanţare este principala problemă a start-up-urilor, ci know-how-ul.

Eu, ca investitor, dacă aş avea bani, mi-ar fi greu să găsesc o companie în care să investesc în România. Problema nu sunt banii. […] Dacă vrem să investim bani, să-i investim în educaţie. Este absurd că noi îi învăţăm pe copii <Mioriţa> 12 ani şi apoi le spunem să fie antreprenori. Dacă credeţi că sunteţi unul dintre cei 1% care vor să fie antreprenor, you will figure it out. Nu este atât de greu, dacă ştii ce vrei să faci„, a adăugat Vladimir Oane.

Traian Brumă, cofondatorul universităţii alternative CROS, a spus că antreprenoriatul nu trebuie învăţat pur şi simplu, ci sistemul educaţional ar trebui să-i ducă la antreprenoriat pe cei potriviţi pentru aşa ceva.

Dacă n-ai atitudinea, perseverenţa, dacă n-ai un skill pe care să-l valorifici, nu poţi face o afacere din nimic, chiar dacă ştii cum. Modelul de educaţie antreprenorială începe mai devreme de a-ţi deschide un business„, a detaliat Traian Brumă. Un astfel de model sunt proiectele realizate de CROS împreună cu asociaţiile studenţeşti prin care studenţii învaţă, în practică, cum să dezvolte afaceri.

Vladimir Oane a mai spus că altă cauză pentru care sunt atât de puţini antreprenori în România este şi mediului în care cresc aceştia – „Tata încă îmi spune să nu-mi mai spun antreprenor că sună urât” . Vladimir Oane are un business de câteva milioane de dolari, care se adresează pieţei globale.

Într-un studiu al Akcees se menţionează că, potrivit unei cercetări a Comisiei Europene, părinţii, alături de profesori şi de consilierii în carieră, sunt printre cei care îi descurajează pe tineri să ia calea antreprenoriatului.

Irina Scarlat, cofondator al Akcees, a spus că ei (asociaţia) cred că, dacă unul din cinci tineri este antreprenor, ceilalţi patru au un loc de muncă.

Vladimir Oane a mai spus că, atunci când eşti antreprenor, fericirea trebuie s-o simţi la fiecare nivel, şi atunci când staţi (n.m. – echipa de antreprenori) la o masă şubrezită, beţi Cola şi mâncaţi pizza, dar şi atunci când ajungeţi la afaceri de milioane de dolari şi birouri cu toate facilităţile.

Malina Iordache - Stefana Popa - Akcees

Mălina Iordache (stânga), Ştefana Popa (dreapta)

Antreprenoriatul social

Mălina Iordache, confondator al Asociaţiei Institutul pentru Fericire, a spus că antreprenoriatul social este relevant pentru societatea românească, pentru că trecem printr-o tranziţie îndelungată şi avem nevoie de oameni care să dezvolte societatea într-o direcţie bună, iar antreprenoriatul social este o formă de a da şi de a primi înapoi de la societate.

Ştefana Popa, fondatoarea Incubator 107 (unde oricine poate învăţa pe oricine orice), a spus că antreprenoriatul social este acela în care scopul nu este maximizarea profitului, ci a socialului. Ea a recunoscut că la început n-a intenţionat şi nici n-a ştiut că face antreprenoriat social, ci „ştiam că fac ceva în podul casei mele„. Incubator 107 a început acum doi ani, în Bucureşti, iar în prezent are filiale în cinci oraşe din România (Iaşi, Cluj, Timişoara, Braşov şi Oradea).

Traian Brumă a spus că antreprenoriatul social este cel mai sănătos mod de a exista al unei afaceri: „cineva care investeşte şi primeşte un ROI (n.m. – return of investment) al ceea ce face, dar şi într-o cauză socială”.

Mălina Iordache a precizat că, în prezent, trăim într-un mediu în care ideea de profit este prea mult asociată cu cel financiar, deşi profitul înseamnă mai mult de-atât – oricât de mult ai câştiga, dacă la sfârşitul zilei, jumătate din profit îl dai la spital, de fapt, profitul nu este prea mare.

Eu sunt mulţumită dacă profitul financiar este mai mic şi cel emoţional mai mare„, a adăugat Mălina Iordache.

Traian Brumă a precizat că în antreprenoriatul social este important ca lucrurile să fie pe o bază sănătoasă, autentică, „este important să înţelegem de ce facem ceea ce facem”, iar, de când îl practică, au învăţat (la CROS) că are sens să se conecteze şi la nivel de interes imediat, win – win, ceea ce fac bine astăzi şi maine să fie bine şi pentru cei cu care colaborează.

Mălina Iordache a subliniat şi ea că este importantă autenticitatea pe care o arată un ONG, precum şi implicarea în fiecare lucru pe care-l face.

Obiectivele SMART (Specific Măsurabil Abordabil Relevant Timp) ale CROS în următorii zece ani sunt să ajungă la 5.000 de studenţi, 1.000 de absolvenţi, 200 de companii şi 200.000 de oameni pe care să-i implice în transformarea educaţiei.

Traian Brumă a menţionat că sistemul educaţional din prezent nu are doar o structură învechită, ci nocivă. Ei propun sistemul Şcolii democratice în care copiii n-ar fi împărţiţi pe vârste, n-ar primi note, ar fi liberi să facă ce vor şi împreună iau decizii pentru comunitate.  

Incubator 107 nu şi-a propus niciun obiectiv SMART la început, ci să crească, constant, să fie dinamici şi să nu se cramponeze de cifre.

Institutul pentru Fericire are un program naţional care va începe în această toamnă şi se va încheia în iunie anul viitor. În acest program, se estimează că ar vor intra 9.000 de persoane, cărora să le crească cu cel putin 50% nivelul de fericire, până  la finalul acestuia. În ultimele decenii au apărut chestionare prin care se măsoară fericirea.

Mălina Iordache a subliniat însă că obiectivele SMART trebuie făcute cu creionul, astfel încât să se poată modifica totul, mai puţin „S”-ul, deşi, dacă este cazul şi acesta poate fi înlocuit. De exemplu, IpF avea un program prin care intenţiona să crească cu 20% nivelul de fericire al oamenilor cu care lucrează, dar socoteala lor nu s-a potrivit cu ceea ce au găsit în piaţă.

Nici Traian Brumă nu crede în obiectivele SMART, ci în procesul de planificare – „nu ţinem cu dinţii de plan, ci de proces, nu avem o obsesie faţă de ceea ce scrie acolo, […] poate n-am scris bine la început”.

Pentru dezvoltarea celor trei afaceri sociale şi pentru îndeplinirea acestor obiective, importantă a fost crearea comunităţii din jurul fiecăreia. În cazul Incubator 107 şi a IpF propunerile de prezenţă în alte oraşe a venit de la cei interesaţi. Pentru CROS a fost mai dificil să-şi creeze comunitatea, dar au reuşit prin gamification şi „multă energie„.

Traian Bruma - Akcees

Traian Brumă

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: