Skip to content

Start-up cu puțini bani – 20 de reguli de la un tânăr antreprenor indian din Irlanda

26 Iulie 2013
Daniel Ramamoorthy 1

Daniel Ramamoorthy

Daniel Ramamoorthy este unul dintre cei șapte colaboratori ai guvernului Irlandei la strategia de dezvoltare a antreprenoriatului în această ţară, este director de investiţii şi consultant la Phoenix Group, precum şi fondatorul şi CEO-ul hub-ului Treehouse (Irlanda). 

El şi-a petrecut copilăria şi adolescenţa în zece ţări, însoţindu-și tatăl, un diplomat indian. A urmat cursuri de economie la Yale University (2004 – 2008, Statele Unite ale Americii) şi un master în administrarea afacerilor la Trinity College (2010 – 2011, Irlanda). Între iunie 2007 şi mai 2010, Daniel a lucrat în crearea şi implementarea de strategii de business – la Jindal Steel Power, KPMG în Emiratele Arabe Unite, Naţiunile Unite în Indonezia şi World Vision. În timpul masterului, a organizat un târg de Crăciun în India, pentru că voia să se bucure și indienii de această Sărbătoare. De la un grup de prieteni a ajuns la un eveniment cu sute de persoane implicate și un public de aproape 100.000 de persoane. Daniel este creştin, dar religia majoritară în India, pentru 80% dintre locuitori, este hinduismul, creştinismul reprezintă 2%. După ce şi-a terminat masterul, el a renunţat să se angajeze pentru că n-ar fi făcut ceea ce îi place cel mai mult: să lucreze direct cu oamenii. Aşa că a ales să colaboreze la dezvoltarea rețelei Coco Safar (CFO, septembrie 2011 – decembrie 2012), să facă radio (în Irlanda), să se implice în fonduri de investiții de capital privat (la Phoenix Group; fondurile de capital privat sau de private equity fac investiții de minimum zece milioane de dolari sau de euro) și să dezvolte o soluție la rata mare a șomajului în Irlanda (hub-ul Treehouse, din ianuarie 2013).

În a doua parte a lunii iulie, Danielvenit în România la invitația Akcees, pentru un training în cadrul școlii de antreprenoriat Start Me Up și un workshop, găzduit de Techhub BucharestÎn cadrul acestuia din urmă, Daniel le-a recomandat antreprenorilor aflați la început:

1. Să-şi facă ei înşişi business plan-ul, chiar dacă uneori acesta are câteva zeci de pagini.

2. Să nu încerce să fie „urși” – să imită marile companii prin dimensiunea biroului, logo etc.

3. Să se angajeze dacă au un talent prin care-și pot finanţa businessul.

4. Să-și creeze alianțe.

5. Să aibă grijă ce nişă își aleg.

6. Să angajeze freelanceri pentru tot ceea ce poate.

7. Să înveţe cât pot de mult, să se auto-instruiască.

8. Să-și găsească un partener, un cofondator. Acesta este un mod de a valida ideea, doar pentru că reuşesc să convingă cel puțin încă o persoană de ea.

Antreprenorii nu sunt lupi singuratici, trebuie să aibă o echipă. Dacă ai un cofondator, arați că ştii să lucrezi în echipă, să comunici, să împărtăşeşti informaţii„, a spus Daniel.

9. Să-i facă pe oameni să-şi câştige locul, chiar şi într-un parteneriat. Beneficiile partenerilor să fie acordate în timp, în funcţie de cât se implică aceștia şi de rezultatele lor.

10. Să lanseze produsul cât mai repede.

11. Să folosească social media, unde să se prezinte ca o autoritate în domeniu.

12. Să-şi creeze o reţea de contacte prin care să se promoveze. Promovarea să înceapă cât mai devreme.

13. Să aibă grijă la ce spun „Da”, dar să fie întotdeauna deschiși.

14. Să caute cât mai multe resurse gratuite sau ieftine. El a dat ca exemple: Quickbooks, Freshbooks, VistaPrint, HostGator, FreeConferenceCall și Google Web Publication.

15. Să fie pasionați de ceea ce fac și să vorbească tot timpul despre afacerea lor, chiar cu riscul ca unii să le fure o parte din idei, pentru că doar aşa își „construiesc” norocul.

16. Să-şi ia advisori.

Îmi plac advisorii care nu sunt de-acord cu mine, mă provoacă„, a subliniat Daniel.

El își motivează advisori încă din faza de selecţie: dacă aceştia nu se întorc după indiciile pe care le lasă într-o prezentare sau întâlnire, înseamnă că nu sunt interesaţi sau nu le pasă de ceea ce face el.

Daniel a precizat că advisorii nu trebuie aşezaţi pe un piedestal, ci să fie o relaţie mutuală cu aceştia, să existe o conexiune personală.

17. Să nu-l ia pe „Nu” ca pe o respingere a cine eşti, „nu o lua personal„.

18. Să inoveze, dar cu referire la modul în care fac business:

– să depăşească barierele sociale, legate de vârstă, persoane cu dizabilităţi – „este o altă perspectivă, nu un handicap” (Daniel), etc;

– să conecteze business-ul cu diversele organizaţii (şcoli etc).

19. Primii 20 de angajaţi să fie din cercul de cunoscuţi, dintre prieteni.

20. Pitching-ul – să învețe cum să-l facă

Din perspectiva investitorului, Daniel a prezentat și cum se poate face un pitching reuşit pentru a atrage finanțare. Una dintre principalele două cauze de eşec a unui start-up este modul în care antreprenorii își prezintă ideile. Cealaltă cauză sunt ideile în sine, nu sunt valoroase.

Pentru un pitching reușit este nevoie ca antreprenorul:

1. Să se documenteze foarte bine despre investitorii cu care se întâlnește.

2. Să nu întârzie la întâlniri.

3. Să le adrese întrebări investitorilor.

4. Să se ocupe de logistică – cărţi de vizită etc.

5. Să creeze legături cu investitorii dinainte de pitching.

6. Practice! Practice! Practice!

Să exersezi pitch-ul, pe care să-l susţină cea mai talentată persoană din echipă. În această pregătire intră de la învăţarea în cele mai mici detalii a modului în care funcţionează aparatura până la limbajul corporal.

7. Să aibă o prezentare cu maximum 13 slide-uri, care să ţină cel mult 20 de minute. Daniel preferă să facă prezentarea în zece minute, dar ideal este de şapte minute.

8. Să nu le ceară doar bani investitorilor, ci să construiască o relaţie.

9. Să le mulţumească investitorilor după prezentare.

10. Să păstreze legătura cu investitori.

Definiţia antreprenorului pe care o preferă Daniel este: antreprenorii sunt cei care încearcă să le dovedească celorlalţi că ştiu să facă ceva ce nu ştiu să facă, de fapt, construiesc un „câmp de distorsionare a realităţii”.

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: