Skip to content

Barometrul EY: accesul la finanţare este principala prioritate în dezvoltarea mediului antreprenorial, în ţările din G20

29 August 2013
Ernst&Young+The Power of three

Puterea celor trei (guverne, antreprenori și corporații. De ce sunt importanți antreprenorii? Circa 74% dintre ei spun că transformă ideile în realitate și creează locuri de muncă, iar 84% susțin comunitățile și construiesc economiile), dar au nevoie de ecosistemul corect pentru a reuși.

În studiul Ernst & Young „Barometrul antreprenoriatului în ţările G20”, 70% dintre antreprenori au menţionat că obţinerea fondurilor este dificilă pe toată existența firmei lor. Summitul liderilor din G20 are loc săptămâna viitoare, la Sankt Petersburg.

Antreprenorii asigură două treimi dintre locurile de muncă din ţările G20 şi reprezintă un motor important pentru crearea de locuri de muncă, inclusiv pentru tineri. Se estimează că antreprenorii au generat, anul trecut, 67% dintre noile locuri de muncă din Uniunea Europeană şi 75% din China.

 Acest barometru are la bază un sondaj derulat în rândul a peste 1.500 de antreprenori de top din G20, date calitative privind condiţiile antreprenoriale din G20, observaţii despre mediul antreprenorial primite de la peste 250 antreprenori, experţi şi reprezentanţi ai mediului universitar şi analizele EY a peste 200 de programe guvernamentale.

Studiul prezintă situaţia antreprenoriatului şi clasamentul ţărilor din G20 pe cinci piloni ai ecosistemului antreprenorial: accesul la finanţare, cultura antreprenorială, sistemul fiscal şi de reglementare, educaţia şi formarea profesională, precum şi sprijinul coordonat pentru dezvoltarea antreprenoriatului, se menţionează în comunicatul de presă.

Barometrul oferă peste 40 de recomandări cheie pentru guverne, antreprenori şi corporaţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor prin care antreprenoriatul poate stimula creşterea economică şi crearea de locuri de muncă. Astfel, guvernele au rolul de a crea o serie de mecanisme şi instituţii care furnizează capital antreprenorilor, conform fiecărei etape de dezvoltare a afacerii, care sunt esenţiale în susţinerea antreprenorilor, alături de alte tipuri de ajutor şi mentorat. Multe dintre cele mai de succes sisteme combină bani cu coaching-ul şi sfaturile practice, iar statul ar trebui doar să ofere finanţarea şi infrastructura pentru acestea (spaţii de întâlnire, servicii online) și să susţină dezvoltarea pieţei de capital, pentru exit.

Ernst&Young+antreprenori+corporatii+guvern

Rezultatul colaborării dintre cei trei piloni

Printre aceste recomandări sunt:

  • susţinerea mijloacelor de finanţare inovative, precum crowdfunding-ul şi microfinanţarea
  • stabilerea fondurilor de venture capital destinate unui anumit domeniu
  • motivarea investitorilor din sectorul privat să se concetreze mai mult pe afacerile antreprenoriale
  • stimularea surselor de finanţare non-tradiţionale – corporate venturing, proiecte de co-dezvoltare şi finanţarea lanţului de finanţare
  • încurajarea băncilor să le acorde credite start-up-urilor, de exemplu, pe baza capacităţi business-uri antreprenoriale să-şi îndeplinească obiectivele de business.

În cadrul G20, ţările mature deţin cel mai mare scor pe toţi piloni din barometru, oferind cele mai bune ecosisteme pentru dezvoltarea antreprenoriatului, Australia, Canada, Coreea de Sud, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii fiind pe primele locuri. Pieţele emergente reduc decalajul, aducând cele mai rapide îmbunătăţiri sistemului lor antreprenorial.

SUA este lider în accesul la finanţare şi cultura antreprenorială, doar 15% dintre antreprenorii susţinând că acesta le este dificil. Pe următoarele locuri, ca uşurinţă, sunt Anglia şi China. În Italia, 45% dintre antreprenori susţin că acest acces este dificil, iar în Argentina valoarea ajunge la  40%.

Jumătate dintre antreprenori intervievaţi au spus că îmbunătăţirea accesului la finanţare este cel mai eficient mod de a susține antreprenoriatul. Accesul la finanţare încă din primele stadii de dezvoltare ale afaceri începe să se îmbunătăţească. SUA, Canada, Australia, Arabia Saudită şi Indonezia au obţinut rezultate bune în furnizarea de fonduri pentru start-up-uri.

Liderii în promovarea antreprenoriatului

Liderii în promovarea antreprenoriatului

Doar 15% dintre antreprenori cred că în ţara lor este susţinută cultura antreprenorială. În Barometru se menționează că, în condițiile în care a configura un business este, în mod inerent, riscant, autorităţile n-ar trebui să îi penalizeze excesiv pe antreprenori, dacă eșuează și dau faliment.

Antreprenorii americani au o teamă relativ mică de eşec – 43% dintre ei consideră că falimentul este o oportunitate de a învăţa, faţă de media de 23% din G20. Implicaţiile relativ scăzute ale unei insolvenţe îi încurajează pe antreprenorii americani să se lanseze în noi afaceri.

În plus, guvernele ar putea încuraja să devină antreprenori și „talentele excluse” – femei, tineri și emigranți, cărora, în prezent, li se impun condiții mai stricte atunci când încearcă să dezvolte un business.

S-a dovedit că antreprenorii care au eșuat o dată au mai multe șanse de succes decât cei care încearcă pentru prima dată. (…) Participarea modelelor de antreprenoriat locale la evenimente și campanii este relativ simplă și o modalitate mai puțin costisitoare de a inspira o nouă generație de talente antreprenoriale. Business-urile însele au nevoie să sublinieze beneficiile sociale ale antreprenoriatului, de la crearea de servicii prin inovație la o creștere economică mai mare„, se subliniază în studiu.

Dintre antreprenorii respondenți circa 84% cred că a recunoaște mai mult rolul antreprenorilor de creatori de locuri de muncă va îmbunătăți semnificativ atitudinea față de antreprenoriat, 67% văd eșecul business-ului ca pe o experiență negativă, pentru doar un sfert este o oportunitate de a învăța și numai 15% dintre ei au spus că țara lor are o cultură care susține complet antreprenoriatul.

Corporațiilor li se recomandă să sponsorizeze incubatoarele și acceleratoarele sau oricare alte programe care susțin antreprenori, precum și să recunoască contribuția și succesul antreprenorilor.

Moduri de susținere a antreprenorilor

Cei cinci piloni și principalele recomandări ale Barometrului

Arabia Saudită este percepută ca țara cea mai atractivă din punct de vedere fiscal şi al condiţiilor de reglementare, datorită ratelor reduse de impozit pe profit şi al normelor juridice simplificate, urmată de Canada, Coreea de Sud, Marea Britanie și Africa de Sud.

Reducerea poverii din taxele indirecte, care deseori sunt cheltuieli fixe, precum statul de plată și taxele de proprietate, ajută, de obicei, mai mult afacerile aflate la început decât reducerea taxelor pe venit. Reducerea poverii administrative a taxelor și regulamentelor include simplificarea codurilor fiscale, reducerea taxelor, crearea de centre de informare online, siguranță și predictibilitate, implicarea antreprenorilor în deciziile luate de guvern.

Conform studiului, 84% dintre antreprenorii intervievați vor ca sistemele de taxe să fie simplificate, 83%, spun că un sistem de stimulente fiscale care susţine inovarea ar îmbunătăţi mediul antreprenorial din ţările lor. De exemplu, în Canada, antreprenorii pot recupera 50% dintre cheltuielile de cercetare şi dezvoltare, indiferent dacă înregistrează profit sau pierdere.

Pe parcursul dezvoltării lor, pe companii le ajută să treacă lin la o extindere rapidă simplificarea regulilor prin care atrag capital și se împrumută.

Franţa ocupă primul loc la educaţie şi formare profesională, urmată de Australia, SUA, Coreea de Sud și Uniunea Europeană. Dintre antreprenorii intervievați, în jur de patru din cinci cred că talentul antreprenorial poate și ar trebui învățat, 84% sunt de-acord sau parțial de-acord că au nevoie de o educație specifică pentru a deveni antreprenori de succes.

În Barometru se menționează că programa universitară ar trebui să încurajeze o abordare multidisciplinară și să spijine ideile antreprenoriale să se dezvolte, iar studenții să fie ajutați să cunoască provocările de business reale. Prin introducerea cursurilor de antreprenoriat în programa școlară, nu toți tineri vor începe un business, dar vor învăța deprinderi valoroase care îi vor duce spre alte rezultate educaționale pozitive.

Ernst&Young+Maria Pinelli

De asemenea, 84% dintre antreprenori spun că anumite training-uri de antreprenoriat sunt necesare pentru succes. În jur de o treime dintre antreprenori consideră incubatoarele de business ca unul dintre factori de top de accelerare a antreprenoriatului.

Corporațiile pot îmbunătăți educația antreprenorială prin programele de internship și mentorat. Studiile EY arată că aproximativ 60% dintre antreprenori au obținut deprinderi lucrând în mediul corporativ.

Împărtășirea poveștilor de succes este clasificată drept calea cu cel mai mare impact în a-i inspira pe viitori antreprenori. În plus, antreprenorii trebuie încurajați să învețe de-a lungul întregii vieți.

Rusia deţine scorul cel mai mare pe pilonul sprijin coordonat, care include programe de mentorat şi schimb de bune practici, urmată de Mexic, Brazilia, Indonezia şi India.

În ultimii trei ani, circa 53% dintre antreprenorii intervievați au semnalat o oarecare îmbunătățire în accesul la cluburile de antreprenoriat și asociații și numai 8% au văzut o scădere, iar 46% au folosit cluburile de antreprenoriat pentru a-și îmbunătăți abilitățile și 36% consideră că incubatoarele de business sunt principalul instrument de accelerare a antreprenoriatului. Antreprenorilor li se recomandă să-și aleagă cu grijă cluster-ul în care se implică, urmărind creșterea prin sinergii cu firme similare, furnizori, centre de cercetare și universități.

Bogdan Ion_Country Managing Partner+Ernst & Young

Bogdan Ion, Country Managing Partner-ul Ernst & Young România

Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România spune, că, la capitolul reglementare şi impozitare, antreprenorii din țara noastră consideră că sunt necesare simplificarea procedurilor şi reglementărilor fiscale, profesionalizarea urgentă a funcţionarilor publici, reducerea drastică a birocraţiei şi asigurarea predictibilităţii mediului fiscal, iar la cel al educaţie că formarea antreprenorială trebuie începută cât mai devreme, din şcoala generală chiar, şi trebuie predată de antreprenori. Aceste idei au apărut în urma unor întâlniri pe care firma de consultanţă fiscală şi de management le-a avut cu antreprenori, la Timişoara şi la Cluj-Napoca.

De asemenea, antreprenorii apreciază că imaginea antreprenorului în societatea şi cultura românească trebuie echilibrată prin comunicarea în media a succeselor şi poveştilor oamenilor de afaceri români. Se generează astfel o schimbare de mentalitate nu numai publicului larg sau funcţionarilor cu care antreprenorii iau contact la nivelul instituţiilor, ci mai ales celor care realizează politicile şi măsurile publice cu privire la mediul antreprenorial şi care trebuie să valorifice aportul valoros pe care antreprenorii au demonstrat ca îl au pentru economiile din întreaga lume”, adaugă Bogdan Ion.

La începutul acestui an, EY a publicat pentru prima dată pentru România acest Baromentru, iar anul viitor, compania alătură țara noastră celei mai mari competiții dedicate antreprenorilor la nivel global „World Entrepreneur of The Year„. Această competiție a demarat-o E&Y în 1986, în SUA, în 1993 a extins-o la nivel internațional, iar, în prezent, o derulează în 50 de țări.

Sursa foto: EY România
Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: