Skip to content

Ce produse NU pot fi returnate magazinelor online

12 Septembrie 2014

returnarea produselor_cumparaturile onlineProdusele sau serviciile achiziționate online pot fi returnate, fără nicio justificare, în 14 zile de la intrarea în posesie a acestora, potrivit unui act normativ care se aplică de trei luni. Totuși, anumite produse și servicii nu mai pot fi date înapoi retailer-ilor, odată ce au fost plătite.

Perioada de returnare, sau de retragere, în termeni juridici, a unui produs care a fost achiziționat online se poate face în maximum 14 zile de la intrarea în posesie a bunului sau de la semnarea contractului de prestări servicii. Această reglementare o prevede Ordonanța de urgență a Guvernului (OUG) nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 427, din 11 iunie și care a intrat în vigoare pe 13 iunie. Există însă câteva produse exceptate de la această regulă.

Mai exact, termenul de 14 zile li se aplică tuturor contractelor la distanță, care au fost încheiate de persoanele fizice cu profesioniști, inclusiv cele cu operatorii de telefonie, de internet și furnizorii de utilități (apă, gaze naturale, energie electrică și energie termică). De asemenea, între profesioniști sunt incluse și persoanele fizice, care au activitatea comercială.

Dacă la cumpărarea produsului magazinul online nu îl informează pe cumpărător de condiţiile, termenele şi procedurile de retur, termenul de retragere este de 12 luni, perioada începând de la sfârşitul celor 14 zile iniţiale de returnare.

În plus, magazinul online are obligația să îi achite consumatorului întreaga valoare a produsului, inclusiv cheltuielile legate de transport. Totuși, dacă tipul de transport a fost ales de consumator, cel din urmă suportă valoarea acestor cheltuieli.

Produsele care expiră repede NU pot fi returnate

Potrivit actului normativ care se aplică de pe 13 iunie, retailerii nu sunt obligați să primească înapoi produsele pe care le-au furnizat astfel:

  • confecţionate după specificaţiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar;
  • care sunt susceptibile să se deterioreze sau să expire rapid;
  • sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator;
  • care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;
  • băuturile alcoolice al căror preţ a fost convenit în momentul încheierii contractului de vânzare, a căror livrare nu poate fi efectuată înainte de 30 de zile şi a căror valoare reală depinde de fluctuaţiile de pe piaţă pe care profesionistul nu le poate controla;
  • înregistrările audio sau video sigilate sau programele informatice sigilate care au fost desigilate după livrare;
  • ziarele, periodicele şi revistele, cu excepţia contractelor de abonament pentru furnizarea de astfel de publicaţii;
  • conţinutul digital care nu este livrat pe un suport material, dacă prestarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul la retragere.

În plus, cumpărătorii nu pot returna produsele sau serviciile al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe piaţa financiară pe care profesionistul nu le poate controla şi care pot avea loc pe parcursul returnării.

Nici în cazul contractelor încheiate în cadrul unei licitaţii, respectiv al produselor achiziționate astfel, cumpărătorii nu pot solicita returnarea.

De asemenea, cumpărătorii nu pot solicita returnarea banilor nici după ce serviciile au fost prestate complet și dacă executarea acestor servicii a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul la retragere după executarea completă a contractului de către profesionist.

Cumpărătorul nu are dreptul să ceară returnarea banilor dacă a solicitat în mod special profesionistului să se deplaseze la domiciliul său pentru a-i efectua lucrări urgente de reparaţie sau de întreţinere.

„Dacă, cu ocazia unei astfel de vizite, profesionistul prestează alte servicii în afara celor solicitate în mod expres de consumator sau furnizează alte produse decât piesele de schimb indispensabile pentru executarea lucrărilor de întreţinere sau de reparaţie, dreptul de retragere se aplică respectivelor servicii sau produse suplimentare”, se subliniază în OUG nr. 34/2014.

În plus, consumatorul nu mai poate cere bani dintr-un contract online încheiat pentru prestarea de servicii de cazare, pentru alt scop decât cel rezidenţial, transport de mărfuri, închiriere de maşini, catering sau serviciile privind activităţile de agrement, în cazul în care contractul prevede o dată sau o perioadă de executare specifică.

Pentru care contracte NU se aplică actul normativ din iunie 2014

Pe lângă faptul că unele produse nu pot fi returnate, OUG nr. 34/2014 nu se aplică următoarelor contracte:

  • de prestare a unor servicii sociale, printre care cele de cazare socială, de îngrijire a copiilor şi de susţinere a familiilor şi a persoanelor aflate permanent sau temporar în nevoie, inclusiv cele de îngrijire pe termen lung;
  • având ca obiect serviciile de sănătate furnizate pacienţilor de către cadrele medicale pentru evaluarea, menţinerea sau refacerea stării lor de sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea şi furnizarea de medicamente şi dispozitive medicale, indiferent dacă acestea sunt sau nu furnizate în cadrul unor unităţi medicale;
  • având ca obiect jocurile de noroc care implică mizarea pe un pot cu valoare pecuniară în jocuri de noroc, inclusiv loterii, jocuri de cazinou şi tranzacţii de tipul pariurilor;
  • referitoare la servicii financiare;
  • pentru crearea, dobândirea sau transferul unui bun imobil sau al unor drepturi asupra unui bun imobil;
  • având ca obiect construirea unor clădiri noi, transformarea substanţială a unor clădiri existente şi închirierea de locuinţe în scopuri rezidenţiale;
  • care intră sub incidenţa Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicată;
  • care intră sub incidenţa OUG nr. 14/2011 pentru protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor privind dobândirea dreptului de folosinţă pe o perioadă determinată a unuia sau a mai multor spaţii de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea unor beneficii pentru produsele de vacanţă, a contractelor de revânzare, precum şi a contractelor de schimb;
  • având ca obiect furnizarea alimentelor, băuturilor sau a altor bunuri destinate consumului casnic, livrate fizic de un profesionist care se deplasează frecvent şi periodic la locuinţa, reşedinţa sau locul de muncă al consumatorului;
  • de prestare a unor servicii de transport de pasageri;
  • încheiate prin intermediul automatelor sau incintelor comerciale automatizate;
  • încheiate cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice prin telefoane publice cu plată, pentru utilizarea acestora, sau încheiate pentru utilizarea unei conexiuni unice, care presupune executarea unei singure prestaţii, realizată simultan încheierii contractului şi nemijlocit prin intermediul telefonului, internetului sau faxului, ca urmare a solicitării consumatorului.

În plus, actul normativ care a intrat în vigoare la 13 iunie nu se aplică în cazul contractelor în afara spaţiilor comerciale în care plata ce trebuie efectuată de către consumator este mai mică decât echivalentul în lei a 10 euro la cursul de zi al Băncii Naţionale a României (n.a. – de aproape 4,42 lei la un euro, pe 11 septembrie).

Excepţie de la prevederea menționată anterior fac produsele și serviciile achiziționate online, respectiv cele la care se referă OUG nr. 34/2014.

În plus, în cazul prestărilor de servicii, valoarea contractului este stabilită prin înmulţirea valorii lunare a serviciului cu durata contractului.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: