Skip to content

Ce greșeli a făcut un antreprenor bulgar și de ce le-ar repeta

28 Septembrie 2014
Vassil Terziev

Sursa: Telerik

Vassil Terziev este unul dintre cei patru fondatori ai platformei globale pentru dezvoltatori Telerik (Bulgaria), care are clienți în 94 de țări, și actualul CEO al acesteia. Compania a ajuns aici în 12 ani, după ce a schimbat de două ori modelul de business și fondatorii ei au făcut multe greșeli, din care au învățat.

Telerik (Bulgaria) a fost fondată de patru prieteni, dintre care doar unul avea experiență în IT, ceilalți fiind specializați în finanțe și management.

Activitatea companiei a început acum 12 ani, la Sofia, pe vremea când afacerile de IT din Sud-Estul Europei erau la început. De altfel, primii angajați ai companiei au venit cu propriile calculatoare, iar primul produs pus pe piață a fost un script text, pe care clienții îl puteau cumpăra direct de pe site. Apoi, au făcut un soft enterprise solution, pentru care, pentru a-l vinde, au creat o comunitate și au angajat oameni de vânzări. În prezent, Telerik este la al treilea model de business, având o platformă care vinde mai multe produse pentru dezvoltatorii de software.

Vassil Terziev a spus, în cadrul unui eveniment organizat de TechHub Bucharest, că firma a trecut pe profit după cinci luni de activitate, când și-au permis să angajeze primii oameni. În prezent, compania are aproximativ 700 de angajați, peste 130.000 de clienți, în 60.000 de organizații din 94 de țări și 9 birouri în 7 țări (Bulgaria, Statele Unite ale Americii, Germania, Australia, Danemarca, India și Marea Britanie). Veniturile provin 65% din SUA, 25% – 30% din Vestul Europei și restul din alte țări, precum Australia și Singapore.

Confondatorul Telerik a menționat că și-au deschis birouri în SUA (Boston și Silicon Valley), pentru că aveau nevoie de product marketing și product management, pe care le puteau face și la Sofia, dar ar fi durat prea mult, deoarece ar fi procedat prin „încercare” și „eroare”. În SUA, cea mai mare piață pentru companie este la Boston, dar au un birou și în Silicon Valley.

Vassil Terziev a subliniat că, de-a lungul celor 12 ani de business, la Telerik au făcut multe greșeli, dar au învățat din ele.

Cele mai interesante idei ale lui Terziev

  • Cel mai dificil le-a fost să învețe să fie o echipă, deși întotdeauna au avut angajați talentați și puternici.
  • A fost greu să-și cunoască publicul țintă. „Făceam produsul și îl puneam pe piață, dar avea cineva nevoie de el?”. Chiar și acum, când au mulți seniori talentați în companie, se străduiesc să-și dea seama cum să-și adapteze produsul la piață.
  • Dacă și-ar începe activitatea acum, ar ști cum să facă față creșterii. În plus, s-ar concentra mai mult pe formarea echipei și pe piață și mai puțin pe produs invers față de cum au făcut la început.
  • Ar fi mai atenți pe cine angajează. Au angajat oameni care au fost buni 5 – 6 luni, după nu-au mai fost potriviți. Sau au angajat pe cineva care nu era pregătit încă.
  • Au încercat să compeseze lipsa de experiență fiind open mind și citind cărți de management, de dezvoltare personală etc. Cărțile le-au fost de-ajutor, deși există o mare diferență între cărți și aplicarea ideilor de-acolo.
  • Pentru a vinde într-o altă țară, companiile au nevoie de angajați locali, de oameni cu networking și care cunosc piața respectivă, nu doar limba.
  • Nu a văzut greșelile drept probleme, ci drept ceva din care a avut ce să învețe.
  • Ar repeta toate greșelile pe care le-a făcut, pentru că a învățat mult din ele.
  • Promovează în companie conceptul de control fail. Știu când cineva are o idee și urmează să eșueze, dar îl încurajează să încerce, ca să învețe.
  • Reușita este un butterfly effect, o combinație dintre greșeli și idei bune.
  • Misiunea companiei este să-l facă pe fiecare dezvoltator mai productiv.
  • Au o cultură organizațională deschisă, în care oricine îl poate aborda pe CEO direct.
  • Businessurile de IT din regiune au 95% șanse să reușească la nivel global, începându-și activitatea de aici, deoarece oamenii din domeniu știu să lucreze în echipă și se ajută între ei. În regiune, este singurul domeniu în care oamenii au această atitudine.
  • Cea mai mare problemă pentru afacerile de IT din regiune, cele 5% de risc de nereușită, este că nu există oameni de vânzări și de marketing.
  • Este mai bine ca investitorii să vină la antreprenor, nu invers.
  • Antreprenorii trebuie să-și dea seama de care tip de investitori au nevoie – financiari, cei care cunosc partea operațională a businessului sau cei care au networking.
  • Antreprenorii ar fi bine să aleagă investitorii care îi vor învăța cum să facă lucrurile, îi vor învăța structura businessului, nu pe cei care le vor da cel mai mare cec.
  • Pierzi, dacă nu ai o poveste bună, nu, dacă nu ai produsul perfect.
Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: