Skip to content

Studiu GfK: Românii așteaptă o creștere economică treptată

20 Octombrie 2014

Studiu GfK Consumer Climate Europa, octombrie 2014 1Românii așteaptă o creștere economică treptată, conform studiului Climatul de consum Europa pentru al treilea trimestru al anului 2014, realizat de compania de consultanță de piață GfK. În plus, ei se așteaptă la majorări de salarii, tarife, dar și a dorinței de cumpărare. GfK menționează că românii devin mai optimiști în timpul campaniilor electorale decât în celelalte perioade.  

„Ca de fiecare dată în perioada campaniilor electorale, consumatorii devin tot mai optimiști, fiind de părere că în următoarele câteva luni vor beneficia de performanța economică în creștere”, se precizează în studiul GfK.

Mai exact, la -3,7%, așteptările privind starea economiei continuă să fie negative, dar înregistrează o creștere constantă pe parcursul acestui an.

„În 2013, economia românească a înregistrat o creștere de 3,5 procente. Este puțin probabil ca această rată de creștere să continue în 2014”, se mai scrie în studiul GfK.

Așteptările privind veniturile au crescut deja cu mult peste media pe termen lung de zero, situându-se la 5,3%, conform analizei citate.

Astfel, consumatorii români se așteaptă la o ușoară creștere a salariilor și tarifelor. În iunie indicatorul a atins o valoare maximă de 6,5%, cea mai ridicată valoare înregistrată din noiembrie 2008.

Aceste evoluții pozitive au favorizat și dorința de cumpărare, potrivit GfK. Indicatorul se situa la -6,9% în septembrie, ceea ce marchează o creștere de 7% pe parcursul trimestrului al treilea. Indicatorul a crescut cu circa 14% față de valoarea de anul trecut.

Consumatorii presimt vremuri tulburi pentru economia europeană

Consumatorii europeni nu sunt la fel de optimiști precum în iunie în ceea ce privește viitorul, conform Climatului de consum Europa în trimestrul III 2014.

„În ultimele trei luni așteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate țările în care este derulat studiul, cu scăderi substanțiale în unele zone. Tendința ascendentă prezentată de așteptările privind veniturile și dorința de cumpărare pare să fi dispărut și ea în multe țări. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (n.a. – toate cele 28 de țări din Uniunea Europeană) se situează în prezent la 4,2 puncte, comparativ cu 9,1 puncte în trimestrul anterior”, se precizează în studiul GfK.

Astfel, dezvoltarea economică în majoritatea țărilor din UE a fost semnificativ mai mică decât cea anticipată în primăvară de organismele  economice și de guverne. În unele țări, performanța economică a început, de fapt, să scadă din nou, cauzele fiind foarte diferite.

Germania nu mai este forța motrice a creșterii economice în Europa, economia acesteia scăzând de fapt ușor, cu 0,2%, în trimestrul al doilea.

„Potrivit experților, creșterea va reveni în trimestrul al treilea, rămânând însă relativ slabă. Deși consumatorii germani continuă să facă cumpărături cu plăcere, sectorul orientat către export al economiei a fost afectat de cererea externă slabă. Acest lucru afectează statele UE, însă și națiunile emergente, cum ar fi Brazilia, China și Rusia. În ultimii ani, economiile acestor regiuni au înregistrat o creștere foarte puternică în unele sectoare. Însă, între timp, ratele de creștere au încetinit, înregistrând valori sub 10%. Consumatorii și-au acoperit în mare parte nevoia de bunuri materiale și nu mai consumă la fel de mult ca în trecut”, se detaliază în Climatul de consum Europa în trimestrul III 2014.

În plus, două dintre cele mai mari economii din Europa, Franța și Italia, continuă să aibă probleme structurale majore, se menționează în studiul GfK.

„Nu există, până în prezent, indicații că acest lucru se va schimba în lunile care urmează sau că guvernele vor începe să introducă și, mai presus de orice, să aplice cu strictețe reforme majore”, se subliniază în Climatul de Consum Europa în trimestrul III 2014.

Un alt aspect demn de avut în vedere sunt conflictele semnificative care au dominat recent scena internațională, conform studiului GfK.

„Acestea includ tensiunile și sancțiunile economice dintre Rusia și UE, războiul din Orientul Mijlociu, amenințarea prezentată de Statul Islamic (SI) și tranziția politică din Turcia. Toate aceste evenimente contribuie la creșterea stării de nesiguranță în rândul consumatorilor. Firmele și băncile s-au abținut deci de la a face investiții și a acorda împrumuturi. La rândul lui, acest lucru a avut un impact direct asupra performanței economice a diferitelor țări”, se explică în Climatul de consum Europa în trimestrul III 2014.

Nivelul coborât al inflației este și el un factor important, potrivit studiului GfK.

„În septembrie, inflația la nivel european era de 0,3 procente. Este cea mai mică valoare înregistrată în aproape cinci ani. O serie de țări luptă deja împotriva deflației, ceea ce înseamnă că prețurile de consum sunt în scădere”, se menționează în analiza citată.

Această situație dificilă este reflectată și în Indicele IFO al mediului de afaceri, care, în septembrie, a coborât la cea mai mică valoare înregistrată în Germania din aprilie 2013, conform studiului GfK.

„În multe țări est-europene climatul de afaceri este în prezent mai puțin prielnic decât acum zece ani. Pe lângă sancțiunile economice, declarațiile făcute de președintele rus, Vladimir Putin, afectează și ele economia est-europeană”, se precizează în Climatul de consum Europa în trimestrul III 2014.

Studiu GfK Consumer Climate Europa, octombrie 2014 2

Despre studiu

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum Europa au la bază un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, în toate ţările UE. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentând populaţia adultă din 28 de ţări UE.

Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la bază sondaje lunare, concentrate asupra atitudinii consumatorilor, în principal în cadrul unui sondaj de tip Omnibus, realizat fie prin interviuri telefonice, fie pe teren. Aceste sondaje abordează situația economică generală din diferite țări, şi situația gospodăriilor individuale.

Din gama lunară alcătuită din 12 întrebări în total, pentru sondajul GfK Climatul de consum Europa sunt selectate cinci întrebări care joacă un rol decisiv în ceea ce priveşte climatul de consum.

Cei cinci indicatori selectaţi – aşteptările privind starea economiei, aşteptările privind preţurile, aşteptările privind veniturile, dorinţa de cumpărare şi înclinaţia de a economisi – sunt calculaţi după cum urmează:

  • Proporţia consumatorilor care au dat un răspuns pozitiv [de ex. situaţia financiară a gospodăriei se va îmbunătăţi (considerabil)] este scăzută din proporţia celor care au dat un răspuns negativ [de ex. situaţia financiară a gospodăriei se va înrăutăţi (considerabil)].
  • În continuare, acest total este standardizat folosind metode statistice consacrate şi apoi transformat în aşa fel încât media pe termen lung a indicatorului să fie 0 puncte, cu un interval teoretic de valori cuprins între +100 şi -100 puncte. Însă empiric vorbind, din 1980 au fost, în general, realiste valorile între +60 şi -60.

Dacă un indicator este pozitiv, aceasta arată că evaluarea variabilei respective de către consumatori este superioară mediei în cazul unei comparaţii pe termen lung şi invers pentru valori negative. Standardizarea facilitează compararea indicatorilor diferitelor ţări, compensând variaţiile din comportamentul de răspuns datorate mentalităţilor diferite, în timp ce tendinţa fundamentală a indicatorului rămâne neschimbată.

Studiu GfK Consumer Climate Europa, octombrie 2014 3

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: