Skip to content

Pentru Black Friday: Cum pot fi returnate cumpărăturile online

21 Noiembrie 2014

cum se resturneaza cumparaturile onlineDacă astăzi, în febra de Black Friday, cumpărați online produse de care nu aveți nevoie sau care nu sunt ceea ce vă așteptați, le puteți returna fără niciun motiv și să primiți bani în decembrie. Totuși, produsele pot fi returnate doar în anumite condiții, iar unele deloc, după cum se menționează în lege.

Ziarul Financiar scrie că „România este prinsă astăzi de febra Black Friday”, ziua fiind evaluată la 100 de milioane de euro. Această zi a fost introdusă pe piața locală acum patru ani de către magazinul online eMag.ro, fiind importată din Statele Unite ale Americii, unde, tradițional, se desfășoară în ultima zi de vineri a lunii noiembrie, respectiv 28 noiembrie în acest an. La noi, durata acestei zile a fost adaptată, Black Friday ajungând să se desfășoare, în acest an, aproximativ două săptămâni, între 13 și 28 noiembrie, atât în online, cât și în offline, scrie Economica.net.

Conform unui studiu MillwardBrown, citat de ZF, aproape 40% dintre românii cu vârste între 18 şi 65 de ani intenționează să cumpere ceva de Black Friday.

În febra aceasta riscați să cumpărați produse pe care să le considerați inutile sau să constatați că au alte specificații decât cele la care v-ați fi așteptat. Ce faceți? Dacă le cumpărați din magazinele fizice, nu mai puteți face nimic. În cazul acestor magazine, puteți repara sau înlocui doar produsele cu defecte.

În schimb, dacă le achiziționați din magazinele online, le puteți returna fără niciun motiv în 14 zile de când intrați în posesia acestora, potrivit OUG nr 34/2014, care a intrat în vigoare din 13 iunie 2014.

Pentru a returna produsul, veți completa, online sau offline, un formular sau o declarație prin care anunțați magazinul online despre ceea ce doriți, potrivit OUG nr 34/2014.

Dacă trimiteți acest formular, iar magazinul trebuie să vă mai livreze produse, atunci NU veți mai primi niciun alt produs decât cele livrate deja.

Important! Potrivit Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România (ANPCPPSR), NU pot fi returnate ziarele, înregistrările audio, video sau programele informatice, dacă acestea au fost desigilate. În plus, NU vor fi primite înapoi produsele care se pot degrada rapid, de exemplu anumite alimente, produsele personalizate, pachetele turistice, cumpărăturile făcute pe o platformă de licitații online, serviciile financiare pentru care se aplică reguli specifice, pariurile și participarea la loterie. Alte detalii despre produsele care NU pot fi returnate găsiți în articolul „Ce produse NU pot fi returnate magazinelor online”.

În cât timp puteți returna produsele achiziționate

În cazul conţinuturilor digitale, precum cărți sau muzică, durata celor 14 zile începe cu data încheierii contractului de cumpărare.

Dacă sunt achiziționate mai multe produse sau dacă produsul este livrat în mai multe loturi sau produsele sunt livrate periodic o perioadă de timp, atunci cele 14 zile încep din ziua în care consumatorul a primit ultimul produs.

Cu excepţia cazului în care părţile au convenit altfel, magazinul online trebuie să livreze un produs în cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, potrivit actului normativ care se aplică din 13 iunie 2014.

Important! Termenul de 14 zile se aplică și produselor online cumpărate de la operatorii de telefonie mobilă şi internet, precum şi livrării unor terminale care au legătură cu furnizarea serviciului.

Practic, dacă ați cumpărat produsul pe 13 noiembrie, ar trebuie să intrați în posesia acestuia până pe 13 decembrie. În cazul în care ați cumpărat produsul pe 28 noiembrie, atunci, ultima zi în care magazinul online este obligat să vi-l livreze este 28 decembrie.

Dacă ați cumpărat și ați primit un produs pe 13 noiembrie, îl puteți returna până pe 27 noiembrie.

În cazul în care produsul l-ați cumpărat pe 21 noiembrie, dar curierul vi-l livrează pe 24 noiembrie, atunci îl puteți returna până pe 8 decembrie, deoarece termenul de 14 zile se împlinește într-o zi nelucrătoare, în care consumatorului nu își poate exercita acest drept.

Dacă veți cumpăra și veți primiți produsul pe 28 noiembrie, magazinul va fi obligat să vi-l primească înapoi până pe 11 decembrie.

Când poate fi returnat produsul în 12 luni

În cazul în care magazinul online NU îi menționează consumatorului că poate returna produsul în 14 zile, precum și toate drepturile pe care le are, această perioada va fi de 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de returare, cea de 14 zile. Această prevedere se aplică atunci când magazinul online NU a informat consumatorul despre condiţiile, termenele şi procedurile de exercitare a dreptuluide returnare a produselor.

Concret, conform OUG nr 34/2014, magazinul online trebuie să îi transmită consumatorului următoarele informaţii în mod vizibil, lizibil şi uşor de înţeles:

  • principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere mediul de comunicare, precum şi produsele sau serviciile;
  • numele magazinului și denumirea sa comercială, adresa poştală la care este stabilit magazinul, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia la care poate fi contactat şi, dacă este cazul, adresa poştală şi identitatea magazinului în numele căruia acţionează;
  • preţul total al produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse sau, în cazul în care preţul nu poate fi calculat în avans în mod rezonabil dată fiind natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al preţului şi, după caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare sau taxele poştale sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate în avans în mod rezonabil, menţionarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator;
  • modalităţile de plată, livrare şi executare;
  • data până la care profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile şi politica magazinului de soluţionare a reclamaţiilor;
  • o menţiune a existenţei unei garanţii legale de conformitate pentru produse, existenţa şi condiţiile privind serviciile post-vânzare şi garanţiile comerciale;
  • durata de valabilitate a contractului sau, pentru un contract pe durată nedeterminată ori un contract care urmează să fie prelungit în mod automat, condiţiile de încetare a contractului şi penalităţile aplicabile;
  • funcţionalitatea produsului, inclusiv aplicarea unor măsuri tehnice de protecţie pentru conţinuturile digitale;
  • orice interoperabilitate relevantă a conţinuturilor digitale cu componentele hardware şi software pe care magazinul le cunoaşte sau se aşteaptă în mod rezonabil să le știe;
  • adresa poștală a locului în care magazinul îşi desfăşoară activitatea şi, după caz, adresa poştală magazinului în numele căruia acţionează și la care consumatorul poate trimite eventualele reclamaţii;
  • costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanţă, atunci când este calculat pe baza unui alt tarif decât cel de bază;
  • existenţa şi condiţiile de asistenţă după vânzare acordată consumatorului, serviciile prestate după vânzare şi garanţiile comerciale;
  • codurile de conduită relevante, astfel cum sunt definite în art. 2 lit. f) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor şi cum pot fi obţinute copii ale acestora;
  • durata minimă de valabilitate a obligaţiilor care îi revin consumatorului conform contractului;
  • existenţa şi condiţiile aferente avansurilor sau altor garanţii financiare care trebuie plătite sau oferite de consumator la cererea magazinului;
  • în cazul serviciilor de acces şi conectare la reţele publice de comunicaţii electronice ori de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, contravaloarea planului tarifar, cu precizarea numărului de minute, a creditului sau a traficului de date inclus, precum şi a condiţiilor de utilizare a acestora, dacă este cazul, extraopţiunile disponibile şi contravaloarea acestora, tarifele pentru apeluri şi pentru minutele ori traficul de date suplimentar, după caz, tariful de conectare sau instalare, cu toate taxele incluse;
  • posibilitatea şi modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere şi soluţionare a reclamaţiilor căruia i se supune magazinul.

Potrivit aceluiaș act normativ, magazinele online trebuie să indice clar şi lizibil cel mai târziu la începutul procesului de formulare a comenzii, dacă se aplică vreo restricţie în ceea ce priveşte livrarea şi care sunt mijloacele de plată acceptate.

Dacă în cele 12 luni, magazinul online îi transmite consumatorului toate informaţiile privind dreptul de returnare, perioada de returnare expiră în 14 zile de la data la care consumatorul primeşte informaţiile respective.

Potrivit ANPCPPSR, la cumpărarea online, se aplică aceleași drepturi privind garanția, precum în cazul unui magazin obișnuit. Mai exact, produsul poate fi reparat sau înlocuit, cu excepția cazului în care costurile legate de măsura aleasă sunt mult mai mari decât cele pentru cealaltă măsura De exemplu, în cazul în care costurile de înlocuire sunt mai mari decât cele pentru reparație. Toate costurile legate de reparație sau înlocuire sunt suportate de către vânzător.

Important! Vânzătorul poate refuza să ia măsurile reparatorii, reparare sau înlocuire, pentru produsele desigilate, conform ANPCPPSR.

În plus, consumatorul are dreptul la o reducere sau să renunțe la produs, dacă:

  • NU beneficiază de repararea sau de înlocuirea lui;
  • vânzatorul NU remediază defectul într-un timp rezonabil;
  • remedierea defectului este în dezavantajul consumatorului.

Astfel, ANPCPPSR îi sfătuiește pe consumatori să păstreze bonul fiscal sau factura, copii ale tuturor documentelor primite de la comerciant, deoarece originalele se pot pierde, și să verifice dacă durata reparației este trecută în garanție.

Ce sumă vi se restituie 

Conform OUG nr 34/2014, magazinul online rambursează toate sumele primite de la consumator, inclusiv, costurile livrării, fără întârziere nejustificată, în maximum 14 zile de la data la care consumatorul îl informează de decizia sa.

Important! Magazinul online poate amâna rambursarea banilor până când primește produsele sau până când primește o dovadă din partea consumatorului conform căreia cel din urmă i-a trimis produsele, se menționează în actul normativ care se aplică din 13 iunie 2014.

Din momentul în care începe perioada de returnare, consumatorul NU mai are alte costuri față de magazin, cu excepția celor pe care le-a avut până atunci.

Important! Conform Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Potrivit OUG nr 34/2014, consumatorul este responsabil de diminuarea valorii produselor returnate ca urmare a manipulării acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării produselor.

Magazinul online va rambursa sumele prin aceleaşi modalităţi de plată precum cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială.

În plus, dacă renunță la produs în cele două săptămâni, consumatorul NU va suporta costurile de transport, decât dacă a optat pentru alt mod de livrare decât cel pus la dispoziție de vânzător.

Magazinele online NU au voie să perceapă de la consumatori comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată care depăşesc costul suportat de ele pentru a utiliza astfel de modalităţi de plată, conform actului normativ citat.

De asemenea, magazinele online nu le pot impune consumatorilor o clauză contractuală prin care ei să se renunţe sau să le fie restrânse în mod direct sau indirect drepturile prevăzute de OUG nr 34/2014.

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: