Skip to content

Dacă nu se emite bon fiscal, cumpărătorul nu trebuie să achite produsele sau consumația, de la 1 martie (Update 2)

24 Februarie 2015
anunt-casa-de-marcat-1-martie_TITLE_TAB

Anunțul de atenționare pe care trebuie să-l afișeze magazinele și restaurantele, de la 1 martie 2015

Cumpărătorii nu trebuie să plătească produsele sau mâncarea comandată și consumată, începând din 1 martie, dacă solicită bonul fiscal, iar magazinul sau restaurantul refuză să îl emită. Pentru a-și informa clienții de această opțiune, unitățile de retail vor afișa un anunț de atenționare.

În scopul organizării Loteriei bonurilor fiscale, care a început din 2 februarie, și având în vedere legislația privind obligativitatea eliberării bonului fiscal, dacă agenții economici care au această obligativitate nu eliberează bon fiscal, deși acesta este solicitat de clienți, cumpărătorii au dreptul să beneficieze de respectivele bunuri și servicii fără să le plătească, potrivit Ordonanţei de Guvern (OG) nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale. Acest act normativ a intrat în vigoare din 2 februarie 2015, dar a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie.

Prevederea se aplică începând cu 1 martie 2015, de când va fi modificată și va fi completată Ordonanța de urgență a Guvernului (OUG) nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005.

„Ordonanța (n.a. – OG nr. 10/2015) mai prevede (n.a. – pe lângă reglementările privind Loteria bonurilor fiscale) că, începând cu 1 martie, în cazul refuzului agentului economic de a emite și înmâna bon fiscal, cumpărătorul să poată să nu achite bunul dobândit sau serviciul prestat, având în vedere că o tranzacție nefiscalizată nu reprezintă altceva decât o încălcare a legii. Așadar, cumpărătorul poate păstra bunul fără să îl mai plătească în cazul unui refuz al agentului economic de a emite bon fiscal”, se detaliază într-un comunicat de presă al Ministerului Finanțelor Publice (MFP) din 28 ianuarie.

Agenții economici trebuie, de la începutul lunii martie, să afișeze în locuri vizibile un anunț detaliat de atenționare privind noul drept al clienților, conform Ordinului MFP nr. 159/2015 pentru stabilirea modelului și conținutului anunțului de atenționare a clienților referitor la obligația de respectare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Acest act normativ a intrat în vigoare din 20 februarie, când a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 131.

Restaurantele, barurile, discotecile, cluburile și alte asemenea unități trebuie să-și informeze clienți și prin tipărirea anunțului de atenționare pe prima pagină a meniurilor pe care le pun la dispoziția acestora ori prin alte mijloace, astfel încât, la fiecare masă, clienții să poată citi permanent anunțul de atenționare, se subliniază în recentul act normativ.

Textul afișat trebuie să fie o imagine color cu dimensiunea minimă de 297X210 mm (format A4). Pentru tipărirea anunțului de atenționare se utilizează caractere egale, de minimum 14 puncte. Modelul poate fi descărcat în format electronic de pe site-ul Finanțelor www.mfinante.gov.ro. Sau îl puteți descărca din acest articol, fiind imaginea din deschidere.

În plus, Darius Vâlcov, ministrul Finanțelor, a spus, într-o conferință de presă, organizată după ședința de Guvern din 4 februarie, că, pentru sesizări, va fi înființat un  TelVerde, disponibil 24 de ore din 24 de ore.

„În primul rând, va fi un avantaj pentru că se va nota ora, pe bonul fiscal așa cum apare, ora de emitere și apoi bineînțeles că se va merge într-un control, nu se va acționa imediat, în sensul în care o persoană are sau nu dreptate să se stabilească dreptatea la fața locului. Dar, dacă vor exista astfel de cereri repetate, desigur că, până la urmă, agenții economici vor înțelege că acesta este modul în care trebuie să funcționeze economia de piață, şi anume să elibereze acel bon fiscal. Excepţii sunt întotdeauna”, a precizat Vâlcov.

Oficialul a fost întrebat de situaţia în care o persoană stă în restaurant o oră şi jumătate, timp în care comandă de trei-patru ori mâncare, băutură: Cum ar trebui făcut? De fiecare dată vine câte un bon și calculează clientul la sfârşit cât are de plătit în total?

„Le poate calcula și la final cel care emite, dar nu cred că ar fi de râs sau ar fi o problemă să se emită mai multe bonuri fiscale. Astăzi suntem în situația în care abuzul vine major de cealaltă parte, adică sunt foarte multe restaurante și la foarte multe magazine nu primiți bonuri fiscale. Din păcate, nu se reacționează, noi vrem să îi facem prin cele două metode, pe români, să înţeleagă că pot ajuta statul foarte mult și se pot ajuta și pe dânșii dacă țin aceste bonuri fiscale. Pe de o parte, participă la loterie, iar pe de altă parte, asta fiind cât au în faţă pe cineva care nu își respectă obligaţiile față de stat, nu au nicio datorie să le achite acel serviciu. Fiecare restaurant îşi va rezolva problema singur”, a completat Darius Vâlcov.

Ministrul a mai spus că nu crede că vom avea parte de atâtea situații de abuz pe cât crede presa.

„Sunt sigur că toţi ne-am întâlnit cu astfel de situaţii în care am achiziţionat ceva sau am mers undeva şi nu am primit bonul fiscal. Bineînţeles că va trebui sa fim atenţi să protejăm şi agenţii economici, dar sunt sigur că se vor proteja singuri şi vom pune la dispoziţie şi acest TelVerde; acest anunț pe care toţi agenţii economici vor avea obligaţia să îl aibă la intrarea în incinta restaurantului sau a magazinului dumnealor, astfel încât clienţii să ştie că există o obligaţie de a li se elibera acest bon fiscal. Şi astăzi există obligaţia, dar poate clienţii nu sunt aşa de bine informaţi”, a precizat Vâlcov.

Asociaţia Comercianţilor Mici şi Mijlocii a sesizat Avocatul Poporului că această prevedere este neconstituţională.

„Nu avem niciun fel de problemă ca Avocatul Poporului sau Curtea Constituţională să ducă demersul mai departe, bineînţeles că ne vom supune deciziei. Din punctul nostru de vedere, este sută la sută constituţional, ea se aplică şi în alte ţări. Dacă (…)… se ajunge la Curtea Constituţională şi Curtea Constituţională spune că noi nu vrem să ne luptăm cu evaziunea fiscală şi că noi acceptăm ca astăzi majoritatea agenţilor economici să nu emită aceste bonuri fiscale, atunci ne vom conforma şi înţelegem că nu trebuie aceşti bani”, a afirmat Darius Vâlcov.

Ministrul a subliniat că înţelege reticenţa, că nu se face că nu vede că este o schimbare majoră.

Notă: Știrea a fost publicată inițial pe 2 februarie, când a intrat în vigoare OG nr. 10/2015, după care a fost actualizată pe 5 februarie, după ședința de Guvern din 4 februarie.

Anunțuri
4 comentarii leave one →
  1. 25 Februarie 2015 10:00

    Sunt multe legi eronate, dar in acest caz faceti. Poate nu se refera la faptul ca cetateanul poate sau nu sa plece cu marfa acasa, ci la modelul de anunt. Se refera la faptul ca in loc sa-l scrie, comerciantii il pot descarca de pe Finante. Iar partea a doua din articol sunt declaratiile lui Darius Valcov dintr-o conferinta de presa si se refera la modul de aplicare a acestei prevederi, ca sa nu apara abuzuri din partea cumparatorilor rau intentionati.

  2. 25 Februarie 2015 09:27

    Actele astea normative sunt o abureala sau cam asa ceva,daca in toate se foloseste termenul „se poate”.Nu trebuia sa se exprime mai direct -este interzis sa vinzi marfa fara bon fiscal ,in caz cotrar pleci acasa cu ea,fiindca reprezinta evaziune fiscala.Statul asta romanesc emite legi si ordonante in dorul lelii .lasind loc la interpretari.Vezi cazul UDREA,care a furat din fonduri europene pina n-a mai putut ,si o plimba pe la televiziuni facindu-i reclama.Ce mai, alesii nostri indeamna la furat si pe altii.Pestele de la cap se impute.

  3. 13 Februarie 2015 14:31

    In articol este vorba despre un proiect de lege. Daca as fi fost in situatia descrisa, eu as fi mers la Protectia Consumatorului sau politie, in functie de cat de amenintatorul ar fi fost domnul respectiv.

  4. Macovei Cristina permalink
    13 Februarie 2015 14:19

    Azi ,am cumparat cateva produse lactate de la un magazin din cadrul Pietei Tomis 3 Constanta.Nu numai ca nu a vrut sa-mi dea bon fiscal,dar mi-a „zbierat”fara jena ca nu are ca nu e obligat,sa plec de acolo daca nu-mi convine pentru ca el este machidon si are pile si relatii.Mai grav este ca am incercat sa vad cum se numeste dar nu avea afisat absolut nimic:certificat de producator,de garantie,de calitate…nimic….si am aflat ca cel ce tocmai ma servise fara halat si manusi era patronul.Intr-o asemenea situatie ce faci,pe cine reclami?(este in cadrul pietei de legume tomis 3 langa geppeto….Constanta)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: