Skip to content

Studiu EY: Companiile cresc investițiile, salariile și numărul de angajați, în 2015, dacă au grijă de satisfacția clienți și atrag o cerere mai mare

27 Februarie 2015
cresterea-cifrei-de afaceri-companii-Romania-EY

Cum va evolua cifra de afaceri pentru companiile intervievate. Sursa: EY România

Creșterea economică de anul trecut i-a făcut optimiști pe executivi din România, care apreciază că vor avea venituri atât de mari în acest an încât că își vor permite să facă investiții semnificative, să angajeze mai multe persoane și să majoreze salariile, conform unui studiu al companiei de consultanță EY România. Cel mai important factor de succes îl reprezintă satisfacția clienților, urmat de indicatorii financiari. 

Majoritatea lideriilor de business din România, 90%, cred că afacerile le vor crește în acest an, 6% se așteaptă la o scădere și 4% la o stagnare, potrivit studiului „Business outlook survey – O nouă viziune a creșterii”, realizat de EY România.

Studiul EY are la bază răspunsurile a 202 executivi de top, chestionați în perioada 10 – 16 februarie 2015. 22% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro, 30% din companii cu venituri de 10-50 de milioane de euro, 23% cu afaceri de 1-10 milioane de euro și 25% sub 1 milion de euro cifră de afaceri. 88% dintre aceste companii desfășoară activități de tip business-to-business.

„Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea trebuie să se regăsească pe agenda de business și în bugetele de investiții în 2015. De asemenea, accesul la finanțare, abilitatea de a diversifica sursele de finanțare și optimizarea costului finanțării au devenit într-o mai mare măsură avantaje competitive, ca urmare, orice strategie de business va trebui să le aibă în vedere în acest an”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner al EY România.

76% dintre respondenți estimează o creștere a investițiilor

profit-TITLE-TAB-EY-Romania

Ce profit estimează că vor avea firmele din România. Sursa: EY România

Dintre cei care mizează pe creșterea afacerilor, 48% estimează o evoluție semnificativ pozitivă în 2015, respectiv o majorare între 10% și 31%. Anul trecut doar 28% apreciau că vor avea o creștere atât de mare a veniturilor.

La creșteri ale afacerilor cu peste 31% se așteaptă și o parte dintre executivii din farma/servicii medicale, unele companii din construcții și imobiliare, deși în această ultimă categorie există 9% estimări negative.

De asemenea, majoritatea liderilor din business se așteaptă la creșterea profitului, 34% dintre respondenți cu 10-31%, iar 25% cu 5-10%, doar 13% dintre companii așteptându-se la o stagnare sau o scădere a profitabilității în 2015.

Surprinzător, 10% dintre respondenții din IT apreciază că li se va reduce profitul cu 10-20% comparativ cu anul trecut, iar 11% dintre companiile din producție și 10% dintre cele din energie se așteaptă la o scădere de 5-10% a profitului.

Cele mai mari creșteri ale cifrei de afaceri și profitului le estimează companiile cu o cifră de afaceri de sub un milion de euro. Companiile cu afaceri de peste 100 de milioane de euro se plasează în categoria celor rezervate în privința creșterii ratei profitului, în 2015, dar companiile cu niveluri ale afacerilor de 10-50 milioane de euro apreciază că vor avea mai multe perspective de creștere a profitului lor, în următorul an.

„Această tendință (n.a. – a creșterii profitului) va fi susținută în mare măsură prin investiții, având în vedere că 76% dintre respondenți afirmă că vor crește investițiile în 2015”, se subliniază într-un comunicat de presă al companiei.

Mai exact, 17% au apreciat că vor face investiții cu 20-31% mai mari decât anul trecut, 19% cu 10-20% mai mult și 23% cu 5-10%. Industriile în care se vor face cele mai mari investiții, cu peste 31% mai mari decât în anul precedent, sunt industria prelucrătoare, serviciile, construcțiile și imobiliarele, IT, food & beverages și agricultură, precum și telecom.

Per venit, firmele cu afaceri de 1-10 milioane de euro și mai mici de un milion de euro se așteptă să investească cel mai mult, cele cu venituri de sub 100 milioane de euro apreciind că le vor reduce.

Acestea se vor concentra spre lansarea de noi produse și servicii, marketing și vânzări, precum și extinderea în noi piețe de desfacere, potrivit studiului realizat de EY România. Majoritar, 53%, dintre aceste investiții vor fi finanțate prin credite bancare, urmate de injecțiile de capital, 21%.

În mare măsură, 78%, respondenții din industria IT sunt foarte încrezători în perspectivele acestui sector. Alți executivi optimiști peste media economiei provin din industria producătoare și servicii. Cel mai puțin încrezători în evoluția domeniului în care activează sunt cei din food & beverage și agricultură, retail și comerțul cu ridicata, precum și energie.

Cu toate acestea, doar 51% dintre respondenți au încredere că firma lor va crește în următoarele 12 luni, cele mai încrezătoare fiind cele din IT, iar cele mai puțin încrezătoare cele din energie.

Salariile cresc, la fel și numărul de angajați

nivelul-angajatilor-TITLE-TAB-EY-Romania

Câți angajări estimează că vor face firmele din România. Sursa: EY România

Evoluțiile pozitive estimate pentru cifra de afaceri și profitabilitate vor fi susținute și prin creșterea numărului de angajațiaproximativ 35% dintre executivi afirmă că vor crește numărul angajaților între 5-30% sau peste, iar 36% se așteaptă ca majorarea să fie de sub 5%.

Cel mai mari creșteri ale numărului de angajați, de peste 20%, le-au apreciat companiile din construcții și imobiliare, precum și IT.

Cele mai mici șanse de angajare vor fi la companiile cu venituri de 50-100 de milioane de euro, dintre care majoritatea estimează ori că nu vor aduce nicio persoană nouă sau/și că își vor reduce personalul cu 1-20%. Acestea sunt și companiile care vor crește cel mai puțin salariile, potrivit studiului EY România.

Totuși, 87% dintre companii vor crește salariile, dar aproape jumătate dintre respondenți nu estimează o majorarea mai mare de 5%. Totuși, 38% au bugetat pentru acest an o majorare a salariilor de 5-20% sau chiar mai mult.

Companiile din IT și servicii estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent.

De altfel, 88% dintre executivi au afirmat că succesul companiilor se datorează forței de muncă bine pregătită.

Cu toate acestea, deși 78% dintre respondenți consideră că succesul companiei este în măsură mare și foarte mare dependent de nivelul de pregătire al angajaților, doar 5% dintre ei au recurs la atragerea în companie a unor angajați valoroși în 2014, ca răspuns la condițiile din piața în care activa compania.
cresterea-salariilor-2015-TITLE-TAB-EY-Romania

Sursa: Cu cât s-ar putea majora salariile în 2015. Sursa: EY România

Cererea revine ca motor al creșterii

Spre deosebire de situația din anii anteriori, cererea va redeveni motorul creșterii businessurilor românești, conform studiului „O nouă viziune a creșterii”. Pentru acest an, 66% dintre executivi se așteaptă la o majorare a cererii pentru produsele și serviciile companiei lor, 32% estimează o stagnare și 2% o tendință negativă. Evoluțiile cele mai bune le așteaptă executivii din IT, transporturi, real estate și servicii, iar cele negative sunt estimate în industria editorială.

Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piața locală în 2015, cei mai importanți trei indicatori rămân: rezultatele financiare, satisfacția clienților și cota de piață. De precizat că satisfacția clienților, cu 72%, a detronat în importanță indicatorii financiari, cu 68%, fiind în acest an cel mai importat element pentru succesul unei companii, iar cota de piața a adunat 55% dintre opțiuni. Răspunsurile la această întrebare au fost multiple.

„Față de anul trecut, toate cele trei criterii din top trei au scăzut în procente: rezultatele financiare de la 96% la 68%, satisfacția clienților de la 78% la 72% și cota de piață de la 63% la 55%”, se detaliază în studiul EY România.

Alături de acești factori, 41% dintre liderii de business au menționat notorietatea mărcii (brand awareness), față de 39%, anul trecut.

Costurile reduse rămân cel mai important avantaj competitiv

Cei mai mulți oamenii de afaceri, 41%, consideră costurile reduse cel mai important avantaj competitiv al concurenței. Totuși, cei din IT și industriile prelucrătoare mizează pe cercetare & dezvoltare.

De asemenea, reducerea costurilor este primul răspuns luat în calcul de executivi la condițiile de piață. Reducerea costurilor este încă sus pe agenda oamenilor de afaceri, deși, în același timp, recunosc importanța mare a inovației în succesul companiei pe care o conduc, 60% afirmând că inovația are un impact mare și foarte mare în această privință.

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: